Saturday, November 1, 2008

ابلة فضيلة

تقدروا تقولوا انى مبسوطة جدا .. مع قليل من الحزن .. مش قادرة اقولكوا انى كنت هاعيط أو تقريبا عيطت فى التاكسى الصبح و انا رايحة الكلية .. سمعت أبلة فضيلة بتحكى حدوتة فى الراديو .. و افتكرت جدتى ..
و دى كانت طقوس مهمة جدا بالنسبة ليا و انا طفلة .. و كان بقالى سنيين طويلة ماسمعتش الحدوتة بتاعت أبلة فضيلة .. كان قبل النوم حدوتة جدتى و مع الفطار الصبح أبلة فضيلة
جماعة .. حد فيكوا فاكر .. أو حتى يعرف أبلة فضيلة ؟؟ بما انى كبرت بس لسه طفلة .. أو بما انى ماكبرتش أصلا .. أو احتمال كبير تبقى عقدة عندى انى مافضلتش طفلة و كبرت .. أو احتمال اكبر ان دى كانت اسعد مرحلة فى حياتى .. و فقدت حاجات كتيير أوى لما كبرت و تقدم بيا العمر ما علينا ..
هاقلوكوا يا جماعة مين أبلة فضيلة .. الست دى شفتها مؤخرا فى التليفزيون .. كانت طالعة ضيفة فى برنامج و ماصدقتهاش إلا من صوتها .. و مع انها كانت ست عجوزة .. إلا انك ممكن تحس فى ملامحها ببراءة طفولية جميلة و شعرها القصير .. و صوتها المميز جدا هى بقى مذيعة فى الراديو .. بتحكى حواديت جميلة جدا .. و بتفكرنى دايما بجدتى فى الصبح بدرى أول ما افتح عينيا .. و جدتى تكون بتسمع برنامج اسمه ربات البيوت .. و بعد كده على طول كانت بتيجى ابلة فضيلة .. كنت باسمعها و انا بافطر الصبح من ايدين جدتى ..و غالبا بيبقى بيض مقلى .. يا اما كانت هى اللى بتأكلنى .. مع انى كنت كبرت و اقدر اكل لوحدى .. بس كنت باتدلع عليها و كانت بتأكلنى .. يا اما احنا الاتنين بنفطر سوا .. عشان كانت عارفة انى مش هاكل لو مأكلتش معايا
مش هاقولكوا بقى الحواديت كلها فاكراها ولا الكلام ده .. بس كنت فاكرة حالة النشوى اللى كانت بتبقى عندى الصبح بدرى فى الشتا و انا صاحية بدرى .. و انط بسرعة على سرير جدتى و انزل تحت البطانية ادفى ف حضنها و انا باسمع أبلة فضيلة مع البيض المقلى .. اللى هابقى احكيلكوا كانت بتعملهولى ازاى
كويس ان حواديت أبلة فضيلة لسه موجودة .. بس فى حاجات تانية مش موجودة .. و ياريتها كانت لسه معايا

2 comments:

تــسنيـم said...

طبعا انا عارفة ابلة فضيلة لدرجة انك مش هتصدقي ان نغمة برنامجها عندي رنة على الموبايل كنا مهندسين طوال وعراض كده ونيجي الصبح بنضحك ونقول لبعض افتحو البلوتوث بسرعة معانا رنة تحففففففففة وتطلع نغمة برنامج ابلة فضيلة


طب انتي تعرفي انها أخت محسنة توفيق.. الفنانة اللي كانت قايمة بدور انيسة في ليالي الحلمية؟

Ola said...

انا اول مرة اعرف المعلومة دى .. بس برضه بحب الست دى جدااااااااااااااا

ميرسى ليكى و ياريت لو تبعتيلى التون :D

w yareet di matkonsh a5er mara tezory fiha el blog