Thursday, September 4, 2008

عايزين حيطة

خالد من اعز صحابى و اخويا الكبير و اكتر حد بفضفض معاه و بتكلم معاه فى كل اللى مضايقنى من كل اللى حوليا و كل اللى بحبه .. و هو الوحيد اللى بيهزانى من قلبه و هو اللى بيبكينى لو زعل منى

من اكتر الحاجات اللى بيهزأنى عليها صحابى .. بيقولى اعرفى نقيهم بقى .. اعرفى ناس عدلة و عليها القيمة .. أقوله عيب بقى دول صحابى و بحبهم و عشرة العمر .. مع ناس جديدة كده قليليين .. يقولى صاحبى ناس كتير و حاولى اعرفى اختارى صح .. انتهزى كل الفرص انك تتعرفى على ناس جديدة كويسة و عرفيهم بنفسك .. ماتسيبيش أى فرصة انك ممكن تبقى حد احسن و تتعرفى على ناس احسن .. اقوله حاضر و بحاول كتير اعمل كده .. بقيت بجد بحب اتعرف على ناس جديدة و كل اللى يعرفونى عن قرب أو حتى عن بعد بيحبونى (ولا فخر طبعا ) و يتمنوا صداقتى

بس فى اعتراف بقى بينى و بينكوا ... نفسى ألاقى حيطة اتسند عليها مش أنا دايما الحيطة بتاعتهم .. هو اكيد شعور حلو جدا أنك تحس انك المقرب من كل اللى حواليك و اللى عنده مشكلة أو متخانق مع حد انت اول حد تيجى على باله عشان يفضفض معاك و يشكيلك همه .. و كتير ممكن ينساك وقت مايبقى فرحان .. بس مش دى المشكلة .. كله بيطلع فى الغسيل .. و مش بحط فى دماغى .. بس نفسى انا اللى الاقى حد بجد اترمى فى حضنه و ابكى بقلب .. حضن مايزهقش منى .. حد حنين يطبطب عليا و يقولى ماتزعليش .. بلاقيهم ساعات بس بيملوا بسرعة و تلاقيه بيسبقك و يقولك انتى ماشفتييش ده انتى فى نعيم انا حصل معايا و معايا و اللى جابونى كلهم .. سياسة الحب و الطبطبة بقت منعدمة .. الناس كلها بتتبارى دلوقتى فى ان مين متضايق اكتر من مين و اصلك متدلعة .. فى حد يزعل من اللى انتى زعلانة منه ده

اكتر حاجة ممكن تضايق و تجرح أى حد انه لما يجيى يفضفض مع حد يسخر من اللى مزعله أو يستخف بيه .. طب يا جماعة ماهو اللى مزعلنى ده لو انا شايفة انه مايزعلنيش هازعل ليه من أصله .. دى درجات بقى .. والله انا بازعل لما مادلية مفاتيحى اتقطعت و ضاع منها حتة و اتضايقت بجد عشان كانت حاجة بحبها و اتضايقت انها ضاعت و انا اللى كنت محوشة تمنها و جبتها ..ايه اللى يوجع لو قلت معلش و تحسسنى انك متضايق مثلا .. مش هى دى الفكرة .. بس نفسى الناس تتعلم الحب و الحنية

خالد .. انت احسن صديق ليا .. و أكتر انسان بحس انه قلبه عليا و من دمى .. عارفة انك مش هتقرا الكلام ده .. بس لازم اقوله

1 comment:

Gi said...
This comment has been removed by a blog administrator.