Friday, January 23, 2009

وجهة نظر


كان ياما كان يا سعد يا اكرام( وفى أقوال أخرى .. يا سادة يا كرام) .. مايحلى الكلام إلا بذكر النبى عليه الصلاة و السلام .. يحكى أن ... لا على فكرة انا مش هاحكى حدوتة
ولا هاقول أى كلام له أدنى علاقة بالمقدمة دى


المهم .. و أنا قاعدة ازاكر .. و طبعا مايحلاش السرحان و انك ممكن تعمل اى حاجة فى الدنيا غير انك تزاكر .. ممكن تخلص روايتين و تقرا جرايد الاسبوعين اللى فاتوا كلهم و تتفرج على 14 فيلم و 18 مسلسل و تعمل كل حاجة و يبقى عندك وقت و تلاقيك نشيط .. أنما ساعة المزاكرة بتحصل حاجات عجيبة


وانا قاعدة ازاكر بقى افتكرت ورشة عمل كنت حضرتها من مدة عن التفاوض .. و كان الراجل اللى بيشرحلنا ده و مش عارفة بيسموه ايه .. طلعنى انا واوحدة زميلتى عشان نتفاوض فى موضوع و احاول انا او هى نقنع بعض بوجهة النظر عكس اللى بتقوله .. و كان الموضوع اللى قاله تعدد الزوجات .. قالى انتى مع تعدد الزوجات ولا لا .. قلتله معاه طبعا .. طبعا كل اللى كانوا قاعدين معانا ضحكوا و قالوا ايه البنت المجنونة دى .. و زميلتى دى طبعا مش مع تعدد الزوجات .. و قالى انتى بقى اقنعيها انها تبقى مش مع تعدد الزوجات .. و طبعا الموضوع كله قلب كوميدى جدا كالعادة معايا


المهم برضه .. بعد كل الوقت ده .. انا مع تعدد الزوجات مش ضده .. و عارفة ان كتير هايتهمونى بالجنون و التخلف .. و بالذات مناصرى حقوق المرأة


بافتكر جدتى زمان و هى بتحكيلى انا وماما حكايات قديمة عن قرايبها و ناس عرفتهم زمان من البلد .. و من الحواديت اللى انا فاكراها كويس حدوتة عن واحدة ست كانت متجوزة و مش فاكرة ليه جوزها اتجوز عليها واحدة تانية و الست الاولانية عشان بتحب جوزها و نفسه يبقى مبسوط صاحب الست التانية اللى بيقولوا عليها ضرتها .. و بقوا يروحوا السوق سوا و قسموا شغل البيت عليهم هما الاتنين و ولادهم بقوا صحاب و ياخدوا بالهم من بعض و يروحوا المدرسة سوا ولا يرحوا الغيط مع بعض .. و الحياة جميلة

من غير بقى دى ماتغير من دى .. ولا تقوله اعملنا جدول .. ولا ماتخليش ولادها يجوا حمب ولادى .. ولا ولادى لازم يروحوا مدارس احسن من ولادها .. و لازم يا حنفى تكتب البيت باسم ولادى و انا مش ضامنة الست الارشانة اللى انت متجوزها دى و الكلام البايخ ده


مش هاتكلم فى الشرع بقى و الدين و انه محلل للراجل المسلم انه يتجوز اربعة مش اتنين بس .. و اللى هايرد و يقول ماهو فى ضرورات عشان الراجل يتجوز واحدة تانية و العدل و المساواة و الكلام اللطيف ده كله


ولا الحاج متولى و الكوميديا اللى فى الموضوع .. بس ان جيتوا للحق هما لازم يحبوا بعض عشان يعرفوا يعيشوا و عشان ولادهم كلهم ابوهم واحد .. و ان كانت مسألة معقدة حبتين و مش سهلة على أى حد

انا باتكلم على الحب اللى بين الناس .. و على المسامحة و على كل شعور طيب جميل بين البشر .. و أكيد لو جوزى اتجوز عليا بعد عمر طويل لما اتجوز ان شاء الله يعنى .. انا اللى هاختارله العروسة .. او لو ماخترتهاش هاصاحبها و احبها .. و نتفق عليه و نقتله احنا الاتنين .. قصدى لا نحبه احنا الاتنين


الحياة ابسط و احلى من اننا نعيشها بغل او زعل من اى حد حتى لو كانت ضرتى

ومش ههازعل منكوا لو اتهمتونى بالجنون .. انا عارفة ان مخى فلسع من زمان

No comments: