Monday, June 30, 2008

بحب القراية

كل ما اقرا كتاب و اخلصه بتضايق .. مش بتضايق عشان خلصته أكيد .. بس بحس انه حد صاحبته و اتعرفت عليه .. و انى لما خلصته ممكن ماشوفوش بعد كده .. لعدة اسباب ممكنة .. ممكن حد يستلفه .. أو اهديه لحد .. أو ممكن اتشغل بكتاب تانى غيره و مش عارفة هارجعله تانى امتى
انا مش بقرا كتير و لا بحب اقرا بسرعة ولا ليا كاتب مفضل .. أكتر حاجة بتشدنى لأى كتاب اسمه و بعد كده ممكن يجى الكاتب .. ده أكيد مش ميزة بس ماعتقدش انه عيب .. و أكيد طبعا بحب اقرا لحد معين .. زى أنيس منصور .. بس للأسف ما قراتلوش كل اللى كتبه .. بس متابعة دايما مواقف كل يوم جمعة و اتضايق اوى من اللى بيقوله بس مش بقدر امنع نفسى من انى اقراه كل جمعة .. وكان كتب مرة جملة اتخذتها مبدأى فى الحياة لا تمشى امامى فقد لا اتبعك ولا تمشى ورائى فقد اضلك .. امشى بجوارى و كن صديقى بس أى حاجة بيهاجم فيها الستات و البنات بزعل منه اوى .. بس فى فس الوقت بحس انه عنده حق برضه .. و الحق يقال ..و كتابى المفضل 200 يوم حول العالم .. بحس فعلا انى سافرت كل البلاد دى و شفت الناس و شفت لبسهم وأكلهم و حياتهم و ملامحهم و حاسيتهم اوى
عشان كده بتضايق من كل كتاب بيخلص .. نفسى اعيش جوه الكتاب على طول .. مش بعرف انقل من كتاب لكتاب بسرعة .. لازم اعيش فى الجو بتاع الكتاب اللى خلصته شوية .. كام يوم و ممكن اسابيع ..حاسة انى بقيت بتكلم زى الممثلين اللى بيمثلوا شخصية و يتقمصوا الدور اوى و مايعرفوش يخرجوا من الموود ده .. بس انا كده فعلا..أو يمكن عشان الكتاب صديقى .. فبحاول من خلال كل كلمه ارسم ملامح لصيقى الجديد ده و بتعود على شكله اللى فى خيالى و حتى بسمع نبرة صوت للكلام اللى بقراه و كأن حد بيحكيلى مش انا الى بقراه .. يمكن ده من كتر حبى فى ان حد يحكيلى حدوتة ؟ .. شكلى اتجننت من كتر القعدة لوحدى ولا ايه
على فكرة .. اللى يعرف الكلام ده و يقراه ممكن يقول انا بقرا فى الاسبوع 3 كتب .. انا ممكن مقراش أى كتاب لشهور .. و لما برجع الاقى حد يشجعنى أو عنوان يلفت انتباهى .. اقول هو انا ايه اللى كنت عاملاه فى نفسى ده .. ازاى كنت حارمة نفسى من متعة حلوة أوى كده ..
و كنت قريت كتاب من زمان .. و مش فاكرة مين اللى كان قايل الكلمتين دول .. بس عجبونى .. قال ايه الراجل ده بقى .. قال ان الانسان له عمر محدود و حياة واحدة فقط .. و لما يقرا الانسان ده كتير و كتب بقى و ينمى معرفته .. يزداد هذا العمر الافتراضى و يعيش أكتر من حياة و اكتر من مكان و اكتر من زمان فى نفس الوقت
وحشنى أخر كتاب .. بس هبدأ واحد جديد ان شاء الله

No comments: