Monday, June 30, 2008

حلم أفضى إلى واقع

انا حلمت ... أو حاسة انى حلمت .. أو هو واقع شبيه بالحلم .. مش عارفة بالظبط .. مش قادرة أحدد هو ايه بالظبط بس عموما .. كنت مبسوطة .. و أحلى ما فيه انه لو كان فعلا حلم فهو حلم جميل .. و لو كان واقع فأحلى ما فيه انه ماستهلكش وقت و لا مجهود فى تحقيقه زى أحلام كتير .. فكان أحلى حلم و أجمل واقع
افتكرت رباعية لجاهين بحبها و مؤمنة بيها ..
انا اللى بالأمر المحال اغتوى
شفت القمر نطيت لفوق فى الهوا
طلته .. ماطلتوش .. ايه انا يهمنى
و ليه .. مادام بالنشوى قلبى ارتوا
و عجبى
حلوة أوى الرباعية دى .. احلى ما فى الحلم انه حلم .. ممكن يتحقق أو ممكن يفضل حلم .. و طالما حلم يبقى مسموح فيه كل شىء .. و فى حلم بتحلمه عشان تحققه و حلم تانى بتحلمه عشان انت مش عارف تحققه .. المهم برضه محدش بيعيش من غير مايحلم و على رأى الملك .. لو بطلنا نحلم نموت
كنت بحلم بحاجتين ..و الاتنين احساسى بيقولى انهم كانوا هيخلونى سعيدة .. الأول حققته بالصدفة بس الظروف منعتنى من انى احس انى حققته و ماما كانت السبب انى ماعرفش احتفظ بيه .. بس مش مشكلة .. قضيت أحلى ليلة امبارح فى محاولة للانبساط و انى اضحك على نفسى و افهمها انى فعلا كنت مبسوطة .. بس والله فعلا كنت سعيدة و فرحانة
الحلم التانى .. اتحقق فى لمح البصر .. اتمنيت بس... و الحمدلله اتحقق .. بمساعدة طبعا .. بس اتحقق .. و عملت حاجة كان نفسى من زمان اعرف اعملها .. و نفسى الحلم ده يتكرر كل يوم .. بس كده ابقى طماعة أوى و لو أنى هبقى طماعة وحلمت بسعادة زى دى كل يوم .. بجد مش هبقى محتاجة حاجة من الدنيا غير ساعتين زى دول كل يوم .. مش هاكل و مش هشرب .. كل اللى عايزاه انى اشوف الشمس و هى جاية للدنيا تنورها .. يااااه احساس حلو اوى .. و احس انها طالعة تنورلى انا بس .. و الشوراع فاضية و احس انها ملكى و ليا ... واحس ان البحر و الحمام كلهم موجودين عشان سعادتى و حتى الكسجين كمان ..حاسة انى عارفة اتنفس و اضحك بصوت عالى ..
و الموجة اللى كانت فى البحر دى .. بس انا طلعت مش بقدر جمال الموج ..فككوا من الموج دلوقتى
والقصر اللى كان على ربوة ده .. والله كنت بعدى كتير من هناك .. بس اول مرة اشوفه بالجمال ده .. بجد كانت اول مرة أشوفه و يا سلا م على الربوة .. مش هعرف اوصفها .. بس هى زى ماتقولوا كده متقفلة بحجر كده .. ولا التصميم كده .. هو ممكن تسألوا البنا اللى بنى القصر ده و تستفسروا أكتر ممكن تفهموا حاجة .. بس ان جيتوا للحق .. المصمم و البنا عاملين شغل جامد .. الراجل ده عبقرى .. عنده تكتيييك فنى كده .. تحس انه مميز أو مكيف ..
بس سيبكوا بقى .. اسكندرية والبحر و الشروق و لسعة الهوا بتاعت الفجرية دى و شوية الاكسجين الفريش .. احلى حاجة فى الدنيا .. و يا سلام على الصحبة لما تكون حلوة .. و زى مابيقولوا فعلا .. الحياة طلعت حلوة
شكرا يا موشو عشان انتى السبب فى كل حاجة حلوة حصلت النهاردة

No comments: