Sunday, October 19, 2008

فيروز

كنت قاعدة فى حتة مش هاقلكوا عليها .. و سمعت من بعيد فيروز بتغنى ..قد ايش كان فى ناس ع المفرق تنطر ناس وتشتى الدنى و يحملوا شمسية و انا بايام الصحو ماحدا نطرنى .. و بغض النظر عما تستثيره هذه الاغنية بالذات من أغانى فيروز احاسيس فى قلبى ووجدانى .. و بغض النظر عن معانى الكلمات دى و اللى بين سطورها .. حسيت بجد انى بقالى كتير ماسمعتش فيروز حبيبتى .. و قلت اخيه عليا .. لازم اسمع فيروز أول ما أروح
رجعت على البيت .. قبل ما اعمل كل حاجة و قبل ما اسلم على امى وابويا و قبل اى بتاع .. جريت على الكمبيوتر .. فتحت الكوليكشن اللى عاملاهلها .. رجعت الابتسامة ارتسمت على وجهى من جديد عارفين لما حد يبقى واحشك أوى و مش مدرك هو واحشك قد ايه الا لما تشوفه او تسمع صوته ..وماتفتكرش انت ايه اللى بعدك عنه أو ليه .. بحبها أوى .. و مش عارفة صوتها بيعمل فيا ايه .. و مش عارفة كنت ليه سيبتها كتير ماسمعتهاش .. و مش عارفة ليه مافتكرتهاش وانا متضايقة مع انها هى الدوا اللى كنت بدور عليه
يبكى و يضحك لا حزنا ولا فرحا
كعاشق خط سطرا فى الهوا و محاه
قلب تمرس باللذات و هو فتى
كبرعم لمسته الريح فانفتح
حتى اسم فيروز حلو .. يدخل البهجة و السرور على القلوب كده .. ليا جملة كتير باقولها على فيروز .. انها نعمة كبيرة اوى من ربنا .. كتير عارفين قيمتها طبعا .. و كتير فايتاهم حاجات و مشاعر حلوة كتييييييييييييييييير
بحب فيروز و أحب اشرب فيروز أناناس تحديدا أو اى نوع فيروز .. و من الاحجار الكريمة المفضلة ليا الفيروز .. و بحب مرسى مطروح عشان ماما بتقول على بحرها لون الفيروز .. و بحب التريكواز عشان لون الفيروز .. و كنت لابساه النهاردة .. و لو اتجوزت بعد عمر طويل و شاء ربنا انى اخلف بنت هاسميها فيروز .. و لو فى لون بيعبر عن شخصيتى فأكيد اللون الفيروزى فى الهدوم .. و الصوت الفيروزى فى الغناء

No comments: