Monday, August 25, 2008

وسرحت

بعد معاناه منى و ليا و من نفسى و للى حواليا .. و بعد صراع طويل مع الكأبة اللى كانت مسيطرة عليا الأيام و الاسابيع اللى فاتت .. و ناس كتير زعلوا منى أو كرهونى أو اتخنقوا منى

المهم .. كل ده اتغير امبارح .. و أكيد الرفاق حائرون .. يفكرون فى جنون .. من تكون حبيبتى .. قصدى ايه السر وراء تغيير المود اللى يكاد يكون مفاجىء

السر هو حفلة عمر خيرت .. كان يوم ممل جدا لحد الساعة 8 و فجأة عرفت ان فى حفلة و بدون مقدمات و بدون اى عوائق قمت لبست هدومى و رحت لبابا و قلتله انا نازلة مع صحابى .. وافق بسهولة و قالى بس متتأخريش .. قلتله على 11 كده أو 11ونص .. قالى طيب ماتتأخريش

رحت على بداية الحفلة بالظبط .. سلمت على الناس و رحت قعدت ف مكانى بسرعة .. مكنش بتكلم .. ولو حد سالنى دى مقطوعة ايه ولا اسمها ايه .. اعمل مش واخد بالى .. او بمعنى أصح كنت فى عالم تانى .. انا سامعة المازيكا و شايفه عمر خيرت ..بس كنت فى عالم تانى .. لابسة فيه فستان أبيض شيفون و حرير طويل و كلوش .. ممكن يكون فيه بعض الخيوط الخفيفة الفضى .. شعرى طويل و منسدل على كتفى .. و حاسه انى خفيفة و برقص باليه او بعض الخطوات الغير معلومة هويتها بالظبط .. تقريبا نوع من الرقص انا اللى اخترعته فى عالمى هذا .. و كان معايا حد كمان .. مش فاكرة ملامحه اوى .. بس فاكرة انه كان مطيرنى فوق السحاب .. محسسنى انى أحلى و اجمل بنت فى الدنيا

ولقيت قلبى بيدق مع صوت الدفوف .. و ودانى تبتهج لسماع العود و القانون و البيانو ... و عينيا تدمع مع الكمان .. و كل ده و انا برقص .. تخيلوا

المزيكا دى اختراع مذهل .. صعب أوى الواحد يعيش من غير غذاء الروح .. المزيكا و الكتب .. الحياة تبقى رتيبة أوى و مملة و ملهاش طعم ولا فيها روح او حياة .. المزيكا هى الروح .. هى الاحساس .. هى الحلم الجميل .. أو حتى الكابوس بيبقى فيه مزيكا .. بس بتبقى مخيفة و مرعبة


شوية و المزيكا خلصت .. و الناس صقفت .. وانا كمان صقفت ..والفستان اختفى و كمان اللى كنت برقص معاه .. و برضه صقفت تانى و فضلت مبتسمة لحد دلوقتى .. معنديش استعداد ازعل نفسى مهما جرا فى الدنيا ... مبسوووووووووووطة

و على انغام عمر خيرت و صوت على الحجار مبطلتش غنا من امبارح على الاغنية اللى بتقول .. انا فى انتظار الصباح انا احتويت الجراح .. و خلاص نسيت اللى راح و من جديد هبدأ .. و دى مسألة مبدأ

No comments: