Tuesday, August 26, 2008

موووود

مش كل شىء بيفوت فى عمرنا بيجرح .. قلب الحياة مليان حاجات و بتفرح .. منير طبعا حبيب الكل ... كلام الأغنية دى بمثابة حكمة .. بحبها جدا و أؤمن بها أشد الايمان

الواحد و هو زعلان بيشوف الدنيا سودة و كئيبة و مالهاش طعم ولا فيها روح ولا اى حاجة من دى .. و تلاقيه دايما شايف قدامه نص الكباية الفاضى و تلاقيه برضه بقى كشرى و متشائم و كل ماتقوله على حاجة يقولك ماينفعش و ماتحلمش و يا عم سيبك و كلام غريب كده

كلنا بتمر علينا اللحظات دى أكيد .. و شاطر اللى يفوق منها بسرعة و يبقى غبى أوى اللى يطول فى الموود ده .. للأسف و بمنتهى الصراحة .. أنا اصبت بالحالة دى و لفترة ليست بقصيرة .. مش عارفة دخلتها ليه .. أو احتمال عارفة .. بس احسنلى مافتكرش و اعمل ناسية و مش عارفة .. و عارفة انا خرجت منها ازاى و امتى و ليه

محصلش موقف معين ولا حد قالى كلمة حلوة ولا حد غير معاملته ليا ولا حتى زال السبب و الاسباب التى أودت بى إلى تلك الحالة المزرية اللى كنت فيها .. بس انا اللى قررت مش عايزة اتخنق بقى ز ابقى زعلانة .. و اكتشفت ان كل واحد هو اللى بيحط نفسه فى الموود اللى هو عايزة .. و اللى عايز حاجة بيعملها و اللى كسلان بيتلكك و يقول أصلى موودى مش حلو النهاردة .. تبقى عايز تشخط فيه و تقوله قوم نفض كسلك و قول هاقدر و اعمل كل اللى فى نفسى و مش هازعل تانى مهما يكون

على رأى البنت اللى اسمها جنة فى أيام الامتحانات .. لما بتيجى عليا لحظات انى كرهت نفسى و كرهت عيشتى و ادعى على قاسم امين و ملك حفنى ناصف و رفاعة الطهطاوى و كل الناس اللى كننا بناخد دروس قراءة عن شخصياتهم و نضالهم ان المرأة لازم تاخد حقها من التعليم .. تقولى فوقى بقى و قولى انا قدها و قدود و انا أحسن واحدة فى الدنيا و فى الساعتين اللى باقيين قبل الامتحان هخلص كل اللى فاضلى .. و افتكرت صديقى محمد و هو بيزعقلى و يقولى انتى بتنشرى طاقة سلبية لكل اللى حواليكى و انتى زعلانة أو محبطة .. و فعلا مع ان الكلمتين دول مخلصوش المنهج و رحت الامتحان .. بس انا اللى اديت نفسى الطاقة الايجابية المرة دى .. و كملت مزاكرة و القلق معظمه راح مع انى مكملتش المنهج برضه

فالحمدلله ربنا انعم علينا بنعم كتيييييييييييييير جدااااااااا لو نسيت اللى يضايقك هتلاقى حاجات كتييييييير أوى برضه تخليك مبسوط و راضى عن كل حاجة و حابب كل الدنيا

فأنا طولت عليكوا المرة دى .. بس حبيت اقولكوا .. عقلكوا فى راسكوا تعرفوا خلاصكوا .. و طول مانتوا ماشيين فى الشارع تقولوا .. انا مش قصير و ازعة انا طويل و اهبل

No comments: